Friday, June 13, 2014

IKON BUAT DIA




ooohhh, saya bukanlah SUPERMOM..saya cuma pilih ikon contoh bagi anak2 saya, BUKAN mereka yg pilih. lama-kelamaan mereka akan sukakan ikon yg dipilih itu, insyaaALLAH..

ramai yg bertanyakan saya bagaimana saya boleh timbulkan minat dan kagum anak sulung saya, MOHD MUSTAFA terhadap sahabat2 nabi, saya jawab...MUDAH sahaja, ibu dan bapanya kena dahulu minat dan kagum pada 'ikon2' tersebut..selalu berceritakan ttg para sahabat, para nabi...

zaman sekarang TV sgt memberi pengaruh yg besar terhadap perkembangan minda dan jatidiri anak2, kalau boleh ibu bapa yg dahulu tunjukkan contoh yang baik. kalau taknak anak leka dgn cerita2 katun, ibu bapa sendiri elaklah atau jgn lansung menonton cerita2 katun, elak daripada memberi pendedahan kpd anak2, lama-kelamaan akan lahir satu BUDAYA 'tanpa katun' (katun yg x memberi manfaat lansung)..mudah saja....

ibu bapa sendiri perlu menjadi 'role model' kpd anak2, mereka akan ikut apa yg kita BUAT, BUKAN YANG KITA AJAR...

No comments:

Post a Comment