Friday, June 13, 2014

ROTAN?

ROTAN?????




Saya mmg gunakan pendekatan MEROTAN, tp harus ada pada tempatnya..jgn selalu digunakan sbb takut nanti anak2 kita dah x takutkan rotan tersebut.. rotan pada tapak kaki yg saya amalkan jika anak saya lakukan kesalahan yg besar..

dia akan menangis, tp biarkan dia dalam 'sesi tangisan itu sehingga habis. bila dia dah 'selesai' pergilah dekat padanya, peluk erat2..beritahu kenapa dia dirotan..

selalunya dialog saya dgn anak saya (MOHD MUSTAFA) spt ini..

 

ummi:mustafa sakit?

 

mustafa:sakit...

 

ummi:i'm sorry, mustafa..(peluk dia erat2). ummi rotan mustafa sbb ummi x suka mustafa buat mcm tu (jelaskan kesalahan dia).. ummi sygggggg sgt kat mustafa, ummi nak mustafa tau yg itu adalah salah..(cium dia, peluk dia erat2)..ummi nak mustafa jd anak yg soleh, baik, sayang pada adik... mustafa suka x kalau semua org sygkan mustafa?

 

mustafa:suka....

ummi:ha...sbb tu la ummi nak mustafa jd org yg baik, bila org syg kat mustafa, ALLAH laggggiiii sygkan mustafa, mustafa tau kan bila ALLAH sygkan kita, apa yg kita dapat?

 

mustafa:kita akan masuk syurga...

 

ummi:mustafa nak masuk syurga?

 

mustafa:nak...ummi

 

ummi:nak jd anak yg baik x?

 

mustafa:nak ummi..mustafa promise...(dia akan balas pelukan erat kita)

 

dalam mendidik anak2 yg kecil, kita perlu lebih byk gunakan pendekatan 'kasih-sayang' & lebih kepada 'kenapa harus begitu-begini'....InsyaaALLAH..... ingat, sebelum merotan, istighfar dulu..fikir samada perlu atau tidak merotan itu...


No comments:

Post a Comment